Autisme begeleiding

Persoonlijke begeleiding

Voor wie is het niet belangrijk: een schoon huis en een verzorgd uiterlijk. Wij helpen de kinderen als zij dat willen bij alledaagse handelingen, zoals wekken, opstaan, douchen (indien nodig), aankleden, eten en drinken en het schoonhouden van de kamers. We ondersteunen hen en we luisteren naar individuele wensen.

Ondersteunende begeleiding

Ondersteunende begeleiding is ons doel. Onze hulpverlening richt zich op aanpakken van gesignaleerde of ervaren tekorten op verschillende levensgebieden. Het accent ligt op het beter persoonlijk functioneren of voorwaarden scheppen voor het bereiken van een persoonlijk gesteld doel.

Goed en gezond eten

Bewoners koken in een professionele keuken

Geen maaltijd is gewoon bij Stichting Droomkinderen. Al bij het ontbijt is de keuze enorm: alle soorten brood, pap, cornflakes, diverse soorten vlees, kaas, zoet beleg, het kan allemaal. De warme maaltijden zijn helemaal een feest dankzij de professionele keuken en de eis die gesteld wordt aan medewerkers, namelijk dat zij moeten kunnen koken!

Kookdag voor bewoners

De maaltijden worden met zorg bereid. Onze bewoners hebben ieder een kookdag. Zij bepalen en overleggen wat er gekookt gaat worden (uiteraard is de groepsleiding hierbij aanwezig om te ondersteunen). Er zijn verschillende kookboeken met heerlijke recepten maar de Hollandse pot wordt niet vergeten.

Gezonde, verse en kwalitatief hoogwaardige voeding

Gezonde, verse en kwalitatief hoogwaardige voeding zijn essentieel. Drie maal per dag wordt er gezamenlijk gegeten in een prettige en huiselijke sfeer. Iedereen kan dan zichzelf zijn. Lukt samen eten een keer niet om persoonlijke redenen, dan kan op de eigen kamer worden gegeten.

Vergroten sociale weerbaarheid bij autisme

Alles van buiten kan bedreigend zijn. Voor kinderen met autisme is het opbouwen van een sociaal netwerk geen vanzelfsprekendheid. Invloeden van buitenaf kunnen hinderlijk of eng zijn. Ook in de sociale omgang zijn de bewoners minder handig.

Moeite met interpretatie

Kinderen met de diagnose autismespectrumstoornis (ASS) kunnen zich moeilijk in een ander verplaatsen of hebben moeite met het interpreteren van gegevens. Daardoor raken ze soms gemakkelijk geïsoleerd en/of overprikkeld. Om dat te voorkomen ondernemen wij van alles, maar houden we wel vast aan de structuur die onze bewoners nodig hebben.

Activiteiten ondernemen voor sociale weerbaarheid

Activiteiten zoals uitstapjes in het weekend, meehelpen in de keuken, helpen met boodschappen, behulpzaam zijn in het organiseren van creatieve activiteiten, sportactiviteiten, muzikale activiteiten en educatieve activiteiten. Allemaal bedoeld om de sociale weerbaarheid te vergroten. Ook in de avonduren is er de mogelijkheid tot sport/spel-, ontspanningsactiviteiten en educatieve activiteiten. We gaan ook graag op stap naar activiteiten die georganiseerd worden door de lokale gemeenschap.

Neem contact met ons op

Wilt u meer weten over ons aanbod? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u graag te woord.