Het concept

Dagbesteding voor kinderen en jongeren met autisme

De dagelijkse gang van zaken is voor onze bewoners best moeilijk. Vaak is er eenzijdige invulling van vrije tijd, in combinatie met sociale isolatie. Daarom krijgt iedere bewoner een individueel rooster, compleet toegesneden op zijn kunnen en wensen. Dit houdt in dat er ruimte kan worden ingepland voor onderwijs (educatie), sport en beweging, creatieve bezigheden (schilderen, knutselen ect), muziekles en hobby’s. Uiteraard met de nodige rustmomenten. Voor onze bewoners is dit een houvast om de dag door te komen. Buiten bovengenoemde voorbeelden van een daginvulling, streven wij ernaar om onze bewoners optimaal in de samenleving te laten participeren. Dit gaat in kleine stappen.

Stichting Droomkinderen werkt daarom met vaste partners op het gebied van onderwijs. Hierbij worden ook mogelijkheden tot maatwerktrajecten en leer/werktrajecten aangeboden. Daarnaast zijn er ook samenwerkingsverbanden met diverse leer- en werkplekken.

Veel ruimte voor creativiteit en spel

Veel aandacht is er voor creatieve en persoonlijke ontwikkeling. Zo is mogelijkheid om gitaarles te volgen, en is er een elektrische piano aanwezig. Creatief bezig zijn wordt gestimuleerd door tijd in te plannen voor handvaardigheid, lego, knutselen, bakken en eigen inbreng van de bewoners. Sociale ontwikkeling is een ander aandachtspunt. Leren omgaan met elkaar door het spelen van spelletjes of door gezamenlijke activiteiten.

Een uitgebalanceerd rooster betekent voor ons een afwisselende daginvulling met daarin tijd voor zowel ontspanning als inspanning. Natuurlijk is dit rooster aangepast aan de leeftijd en de mogelijkheden. Maar langzaamaan zullen bewoners leren om te gaan met de dagelijkse activiteiten op het gebied van persoonlijke verzorging, school, huishouden en koken. Dit wordt bereikt door in overleg een evenwichtig rooster samen te stellen waarin tijd voor gamen en internet/sociale media in verhouding staat tot overige activiteiten.

Hulp bij autisme: kleinschalig en voldoende begeleiding

Stichting Droomkinderen werkt kleinschalig, met maximaal acht jongens, en kan hierdoor de zorg optimaal afstemmen op individueel niveau. Door deze kleinschaligheid is er voldoende ruimte voor een persoonlijke benadering, waarin elke jongen zich optimaal kan ontwikkelen. Er is veel aandacht voor individuele ontwikkeling op het sociale en emotionele gebied, passend bij de leeftijd van het kind of de tiener.

Woongroep autistische kinderen

Wij bieden een ontwikkeltraject aan voor kinderen en jongeren in een veilige, pestvrije en kindvriendelijke omgeving. Stichting Droomkinderen vindt het erg belangrijk dat er geen pesterijen plaatsvinden. Wie een moeilijke dag heeft, wordt er doorheen gesleept door de anderen. Voor iedere bewoner is dit namelijk herkenbaar. Onze medewerkers werken met plezier, enthousiasme en volledige inzet om dit allemaal te bereiken.

Lees meer over Sylvia van der Laan, onze missie en ons aanbod.